מתוך כלכליסט: יכולת הציבור לרכוש דירה נמצאת בירידה

לכידה

 

 

מחירי הדירות וההחזר החודשי על המשכנתא נמצאים בעלייה משמעותית כבר מספר שנים ברציפות, בעקבותיהם גם עלה ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה, כך פורסם בכתבה באתר כלכליסט, מתוך מחקר שערכו ד"ר דני בן־שחר והחוקר אמתי פרנקל. צבי גולדפינגר, איש העסקים והנדל"ן, מתייחס למגמה זו.

לאחר שבשנת 2014 חלה ירידה בהון העצמי הנדרש לקבל משכנתא, ב-2015 הוא התחיל לעלות וגם עכשיו הוא נמצא בעלייה. לא נראים סימני בלימה בעליית המחירים, מה גם שההחזר החודשי ומחירי הדירות עצמן עלו באחוזים ניכרים. השכר הממוצע במשק ירד בכ-3% ב-2015 ותרם גם הוא להרעת התנאים לקבלת משכנתא.

אין סימני האטה באופק

hourglass-1055711_1920
הזמן עובר לרעת הציבור. צבי גולדפינגר.

על פי המחקר, אותו ערכו דוקטור דני בן־שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן ומרצה בכיר בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, והחוקר אמתי פרנקל, יכולת הציבור לרכוש דירה נמצאת בסכנה מתמדת. מדד ההחזר החודשי למשכנתא נמצא בעלייה מתמשכת ומדד ההון העצמי נמצא בשפל – נראה כי כל התחזיות צופות עתיד פסימי בהיבט הזה. ניתן להוסיף למגמה הזו 2 גורמים שהביאו להתפתחויות האלו: עליית ריבית המשכנתאות והמשך עליית מחירי הדירות במהלך שנת 2015.

איש הנדל"ן צבי גולדפינגר, שבין תחומי עיסוקו ייעוץ משכנתא והתנהלות פיננסית, ממליץ לקחת משכנתא כעת ולא לחכות לישועה שלא תגיע בעתיד הנראה לעין. המחירים, לטענתו, רק ילכו ויעלו עם הזמן, גם אם מדובר בעלייה איטית והדרגתית. מדובר בסכומים גדולים ומשמעותיים לציבור, לכן יש להקדים ולקחת משכנתא.

קראו קטע מהכתבה באתר כלכליסט:

לכידה

12342134